OLBALTUMVIELAS (ANGLISKI – PROTEIN)

OBV ir ķermeņa būves ķieģeļi, no tām rodas jaunas šūnas, atjaunojas vecās, sintezējas gremošanas enzīmi, hormoni (piemēram, cilvēka augšanas hormons (HGH) sastāv no 191 aminoskābju molekulām, IGF-1 hormons no 70 aminoskābju molekulām) etc. OBV sastāv no aminoskābēm un peptīdiem (apmēram 90 % ir aminoskābes un 10 % ir peptīdi OBV iekšā). Peptīdi kā ķēdes saista kopā dažādās aminoskābes. Savukārt gremošanas sistēma (kuņģis, zarnas) ar enzīmu palīdzību sadala uzņemtās OBV aminoskābēs (gremošanas sistēma var uzsūkt arī dipeptīdus un tripeptīdus – 2 vai 3 kopā savienotas aminoskābes - piemēram kreatīns ir trīs aminoskābju tripeptīds, tāpēc tas var uzsūkties asinīs), kuras uzsūcas caur tievo zarnu un nonāk asinīs un tālāk tiek aizvadītas uz dažādām šūnām, tai skaitā uz muskuļu šūnām, un peptīdos, kas izvadās ārā pamatā. Ir svarīgi nodrošināt organismam pietiekamu aminoskābju pieplūdumu asinīs. Ir aminoskābes, kuras organisms pats var aknās sintezēt un ir aminoskābēs, kuras organisms nemāk sintezēt (BCAA (branch chained amino accids) un vēl dažas) un tās jāuzņem ar pārtiku. Attiecīgi ir pārtikas produkti, kuros ir pilns gan aizstājamo, gan neaizstājamo aminoskābju spektrs (tie produkti ir pilnvērtīgie OBV avoti) un ir produkti, kuros trūkst vai ir ļoti maz kādas neaizstājamās aminoskābe (tie produkti ir nepilnvērtīgie OBV avoti). Liekās OBV, ja asinīs tās īsā laika posmā nonāk lielā daudzumā (piemēram izdzerot 100 gr whey proteīna (sūkalu UB) asinīs ātri nonāk ļoti daudz aminoskābju, kuras organisms (vismaz naturāļa organisms bez steroīdu palīdzības) visas nevar izlietot un daļa tiek pārvērsta enerģijā caur aminoskābju oksidāciju) aknās tiek oksidētās enerģijā (rodas blakus atkritumprodukti, kas čakarē aknu) OH veidā un, ja organismam to enerģiju nevajag, tad taukos riepā. Tas nozīmē, ka OBV var pie noteiktiem apstākļiem, ja uzņemtas lielos daudzumos īsā laika posmā, pārvērsties taukos uz riepas.

Pilnvērtīgie OBV avoti ir visi dzīvnieku izcelsmes produkti – visa veida gaļa (arī zivju, molusku, gliemju etc.), visa veida piena produkti (piens, biezpiens, kefīrs etc.) un olas (tās ieteicams ēst mīksti vārītas). It kā vēl soja skaitās pilnvērtīgais OBV avots, bet ar soju es neieteiktu aizrauties, jo tā pazemina testosterona līmeni vīriešiem. Nepilnvērtīgie OBV avoti ir augu izcelsmes produkti – graudi, dārzeņi, pupas, zirņi etc, lai gan ir OH avoti ar labu aminoskābju profilu, piemēram, pilngraudu auzas. Attiecīgi ēdot nepilnvērtīgo OBV avotu tam klāt vienmēr ir jāēd kāds pilnvērtīgais OBV avots, lai kopējais ēdiens būtu pilnvērtīgs no OBV viedokļa (vismaz 60 % OBV ir jānāk no pilnvērtīgā OBV avota ēdienreizes ietvaros, nevis aprij kaudzi nepilnvērtīgo OBV avotu un vienu vārītu olu). Teorētiski ir iespējams kombinēt dažādus nepilnvērtīgos OBV avotus un dabūt pilnvērtīgu OBV ēdienu, jo dažādos nepilnvērtīgos OBV avotus iztrūkst/ir maz dažādas neaizstājamās aminoskābes, bet tas ir pagarš info klāsts un tas vairāk noder veģetāriešiem un it sevišķi vegāniem. Par desām (nu izņemot pašu taisītas labas mājas desas vai desas, kurās ir 100 % gaļa), sardelēm, zivju pirkstiņiem un cīsiņiem jāaizmirst - tur nekā nav. Piemēram, Lāču firmas desā ir 85 % vistas fileja, 15 % cūkas šķiņķis un garšvielas - attiecīgi 100 % gaļa iekšā, bet nu attiecīgi maksā ap Ls 6/kg, toties zini ka ēd īstu mantu.

OBV avotiem ir dažādi uzsūkšanās ātrumi. Un tas ir svarīgi, lai plānotu dienas ēdienkarti, lai tā strādātu uz muskuļu augšanu. Liesa gaļa (vistas fileja, tuncis savā sulā, liess liellops, dažas cūkas muguras daļas (tender loin griezums), liesas zivīs, visādi gliemji un garneles tīrā veidā vai savās sulās) un olas uzsūcas 2-3 stundu laikā (ja klāt apēsts kas taukains, tad uzsūkšanās palēninās), bet piena produkti, tai skaitā biezpiens uzsūcas 4-5 stundu laikā. Treknās zivis kā lasis, forele, siļķe uzsūksies kādas 4 stundas apmēram. No UB whey proteīns (ja klāt neuzēd taukus) uzsūcas 30-60 minūšu laikā, aminoskābes 10-15 minūšu laikā. Pieturoties pie ēšanas ik pēc 3-4 stundām, jāēd vistas fileja, tuncis savā sulā, liess liellops, liesas zivis, visādi gliemji un garneles tīrā veidā vai savās sulās, izņemot brokastis (jo pa nakti organisms ir bijis OBV badā un tas fiksi ir jālabo) un pēctreniņa laiku (apmēram 10-15 minūtes pēc treniņa beigām), kad labāk vēlamas maksimāli ātrās OBV – aminoskābes (BCAA pamatā) vai whey proteīns. Lai gan, ja brokastīs vai pēc treniņa ēdīs kādu ierasto lieso OBV avotu, arī nekas sliktāks nebūs. Senāk nebija tādi whey UB un tik un tā cilvēki bija lieli, muskuļaini, tā kā tās ir tikai nianses, lai arī svarīgas, un ērtības jautājums, jo pēc treniņa ģērbtuvēs ēst vistas fileju nav sevišķi ērta padarīšana salīdzinot ar garšīga whey proteīna kokteiļa ātru izdzeršanu.

Raimonds Priede -Baņģieris