L-Carnitine, kas tas ir?

Aminoskābes veido olbaltumvielas, olbaltumvielas, savukārt veido šūnas. Citiem vārdiem sakot aminoskābes veido pašus pamatus. Katra daļa no mums sākas ar šūnu – āda, mati, nagi, galvenie orgāni, asinis, muskulatūra utt. Aminoskābju sastāvs ir ļoti sarežģīts un dažas no tām, tiek sinztezētas jeb izveidotas no citām aminoskābēm. L-karnitins, piemēram, rodas lysine un methionine sintēzes rezultātā. Mēs varam L-karnitinu uzņemt arī no sarkanās gaļas, avokado, piena, kā arī no uztura bagātinātājiem.

Nav nozīmes tam, ka jūs ziniet no kurienes tā nāk, ja jūs neziniet, ko tā dara. Patiesībā, tā kalpo daudzām svarīgām funkcijām, tajā skaitā palīdzot muskuļiem cīnīties ar nogurumu un sāpēm, kuras rodas smagos treniņos. L-karnitins palīdz arī dedzināt taukus, veicina enerģijas pieplūdumu, kā arī palīdz uz diētas esošiem cilvēkiem būt spēcīgiem un nejusties izsalkušiem.

Kā tas darbojas?

L-karnitins transportē taukskābju ķēdes uz šūnu mitohondrijiem (enerģijas ražošanas centri), kur tās tiek pārvērstas enerģijā, lai nodrošinātu muskulatūras darbību. Citiem vārdiem sakot, L-karnitins metabolizē taukus un pārvērš tos enerģijā. Mūsu organisms ražo L-karnitinu aknās un nierēs, bet uzglabā to muskuļos, smadzenēs un sirdī.

L-karnitina viss jūtamākais ieguvums ir cilvēka asinsvadu sistēmai, tieši palielinot sirds enerģiju un uzlabojot tās funkciju.

Pētnieki ir pētījuši L-karnitinu vairāk kā 70 gadu garumā. Atsevišķi skeptiķi cenšas noniecināt rezultātus, bet kopumā ņemot, ja jūs savu uzturu bagātiniet ar L-karnitinu, jūs no tā tikai iegūsiet. Tas veicinās asins plūsmu, kas palielinās enerģijas daudzumu, metabolizēs taukus nevis uzkrās, tas stimulēs jūsu atmiņu un garīgo stāvokli, palīdzēs arī muskulatūras būvniecībā, kā arī samazinās katabolisko efektu uz muskulatūru pēc treniņa periodā.

L-Carnitine formas.

L-karnitins ir pieejams dažādās, viegli lietojamās formās, kā piemēram, tabletes, kapsulas, šķidrā veidā, pulverī, serumā. Izvēle ir jūsu ziņā. Šķidrums un serums asinsritē nonāk viss ātrāk un tiem parasti ir arī viss augstākā koncentrācija. Lietojot serumu zem mēles, tas apiet gremošanas sistēmu, tādējādi izvairoties no kuņģa vai zarnu darbības traucējumiem. Tas tā notiek tādēļ, ka zem mēles ir membrānas, kuras to pa tiešo arī absorbē.
Kapsulas sagremosies ātrāk kā tabletes. Lielākajai daļai produktu ir augu bāzes izcelsme nevis dzīvnieku izcelsmes. Vairumā gadījumos L-karnitins tiek kombinēts ar citām aminoskābēm un uztura bagātinātājiem.

L-Carnitine tipi.

Būsiet ievērojuši, ka pastāv vairāki L-karnitīna tipi un tie būtu:

Acetyl-L-Carnitine – acetyl grupa pēc būtības nozīmē to, ka šeit ir savāktas dažādas acetil skābes. Šī grupa liek uzsvaru uz smadzeņu, atmiņas darbību un garīgo fokusu. Tāpat kā parastais karnitīns, arī šis palielina enerģiju.

L-carnitine-L-Tartrate – tartrāts dabā ir sastopams dažos augļos un tas palīdz stabilizēt L-karnitīnu. Tas ir arī labs antioksidants, kā arī daži pētījumi ir apliecinājuši, ka tas atbalsta strauju muskuļu pēc slodzes reģenerāciju pēc fiziskas slodzes.

L-Carnitine, D-L-Carnitine – ir pieejams vienīgi sintētiskā formā, un FDA to uzskata par nelegālu pārtikas piedevu!!!

L-Carnitine fumarate – ir īpaši labs gan tauku šūnu metabolizēšanai gan arī apgādā sirdi ar palielinātu skābekļa daudzumu. Abas šīs īpašības ir ļoti vērtīgas fiziski aktīviem cilvēkiem un sportistiem.

Glycine Propionyl-L-Carnitine (GPLC) – īpaši labs muskulatūrai, jo tas veicina stipru asins plūsmu uz muskulatūru, kā arī piegādā tiem skābekli slodzes laikā. Uzlabo tauku metabolismu un uzlabo šūnu attīrīšanos.

Kur L-Carnitine ir sastopams dabā?

Ir daudz dažādu ēdamu lietu, kuras satur L-Karnitīnu: viss vairāk to satur jēra gaļa un piena produkti. Otrā vietā ir liellopu gaļa. Mājputnu gaļa, zivis, zemesriekstu sviests, sparģeļi, avokado, rieksti, sēkla, pākšaugi un kvieši arī satur L-karnitīnu, taču ļoti mazu apjomu.

Blakus efekti.

Katrs cilvēks pēc savas būtības ir unikāls un var atšķirīgi reaģēt uz dažādām vielām. L-karnitīns var izraisīt izsitumus, caureju, palielinātu apetīti, taču parasti šis produkts ir labi panesams. Arī šim produktam, tāpat kā citiem, vienmēr vajag izlasīt un sekot līdzi ražotāja sniegtajiem norādījumiem, kurus ir iespējams atrast uz etiķetes. Vienmēr atcerieties - vairāk, ne vienmēr nozīmē labāk. Vienmēr vajag konsultēties ar dakteri, treneri, dietalogu vai farmaceitu, pirms uzsākt lietot jaunu uztura bagātinātāju. Ja lietojat kādus citus medikamentus, vienmēr iepazīstieties ar iespējamām mijiedarbībām, pirms uzsākt L-karnitīna lietošanu.

Avots: monsterfood.lv