Aminoskābes

Šoreiz paraksim dziļāk tieši proteīnu lauciņā, proti, kas ir AMINOSKĀBES un kā tās var uzlabot veselīga dzīvesveida piekritēju diētu un fizisko funkcionalitāti.

Proteīni sastāv no aminoskābēm, tie ir „ķieģelīši”, no kuriem ir veidots burtiski viss mūsu organisms. Aminoskābes ir it visur, muskuļos, kaulos, ādā, matos un praktiski visos ķermeņa šķidrumos. Citiem vārdiem sakot, katra ķermeņa šūna satur zināmas aminoskābju kombinācijas. Proteīni būtībā ir noteiktas aminoskābju ķēdes jeb peptīdu rindas. Lai organisms varētu lietderīgi izmantot proteīnus, kas ir universāls ķermeņa būvniecības ( lasi atjaunošanās ) materiāls, gremošanas sistēmā proteīni tiek sadalīti aminoskābēs. Un no šiem „ķieģelīšiem”, tos saliekot vajadzīgās kombinācijās, mūsu ķermenis veido visu sev nepieciešamo konkrētajā brīdī.

Ar ko īsti atšķiras aminoskābes no citām uzturvielām, piemēram, tādām kā ogļhidrāti un tauki. Aminoskābes satur slāpekļa savienojumus. Tieši slāpeklis nosaka spēju aminoskābēm savienoties vai virknēties dažādās kombinācijās. Tāpēc aminoskābes ir daudz universālāks būvmateriāls kā tikai proteīni, tās ne tikai piedalās muskuļu atjaunošanā un augšanā, bet no tām organisms veido arī enzīmus, dažādas uztura sastāvdaļu transporta un uzsūkšanās sistēmas.

Pašlaik dabā, kas ir mums visapkārt mums, mūs pašus ieskaitot, ir izdalīts pāri par trīs simts dažādiem aminoskābju savienojumiem, bet tikai divdesmit aminoskābes ir proteīnu pamatā.

Visas aminoskābes savukārt iedalās divās grupās- neaizstājamās un aizstājamās aminoskābēs. Aizstājamās aminoskābes organisms var sintezēt pats par būvmateriālu izmantojot citu aminoskābju fragmentus. Turpretī neaizstājamās aminoskābes organisms nevar sintezēt, tāpēc tās jāuzņem ar pārtiku.

Neaizstājamo aminoskābju grupā ietilpst astoņas aminoskābes. Būtībā, ja jūsu ēdienkarte satur šīs aminoskābes, tad varat uzskatīt, ka nekas vairāk nav nepieciešams, lai jūsu diēta tiktu novērtēta kā labi sabalansēta. Pēc zinātnieku uzskatiem, fiziski aktīviem indivīdiem, fizkultūriešiem un sportistiem būtu jāpievērš pastiprināta uzmanība vēl vismaz trim svarīgām aizstājamām aminoskābēm, kas ir ļoti nozīmīgas atjaunošanās procesos pēc fiziskām slodzēm. Tās ir glutamīns, taurīns un arginīns. Kaut gan jūsu organisms var šīs aminoskābes izveidot, pie lielām fiziskām slodzēm nepieciešamība pēc šīm aminoskābēm ir krietni paaugstināta, kas savukārt pastiprināti noslogo organismu tās sintezējot nepieciešamajos daudzumos. Par laimi lielākā daļa produktu ar augstu proteīna procentu, kā vistas un liellopu gaļa, zivis, olas, pienu un sūkalas saturoši produkti satur gan neaizstājamās, gan aizstājamās aminoskābes. Lielākā daļa augu valsts produktu, kā dārzeņi un graudaugi, tomēr nesatur visas neaizstājamās aminoskābes kādā konkrētā produktā. Vienīgais izņēmums ir sojas pupas, kurās var atrast visas neaizstājamās aminoskābes.

Šeit arī parādās noderīga informācija cilvēkiem, kuri aizrāvušies ar veģetārismu. Tā kā šādas uztura kultūras veidā ir ļoti daudz novirzienu – citi neēd tikai liellopu vai tikai cūkgaļu, citi neēd arī putnu gaļu , citi vēl atsakās no zivīm, vēl citi nelieto piena produktus vai olas. Šajā gadījumā ir grūti dot kādas konkrētas rekomendācijas visiem dažādo grupu un grupējumu piekritējiem, bet viens nu ir skaidrs – aminoskābju piedevas var nodrošināt jums pilnvērtīgu un sabalansētu diētu un joprojām gūt gandarījumu no jūsu „diētiskās ticības”.
Ja esat aktīvs fizkultūrietis vai sportists, jūs droši varētu papildināt savu ikdienas diētu ar aminoskābēm, lai organisms bez grūtībām turētu līdzi jūsu ikdienas fiziskām aktivitātēm un nodrošinātu pilnvērtīgu atjaunošanās procesu.

„Bet kādas tieši aminoskābes?” jūs jautāsiet. Jo ir taču aminoskābes tabletēs, kapsulās, šķidrā veidā un pat sīrupā. Lūk, daži no populārākajiem aminoskābju produktiem, kas dos jums ieskatu vispārējā produktu klāstā. Tomēr galīgo izvēli, kuras tieši, būs jums jāveic pašiem.

Savienotās aminoskābju ķēdes BCAA ( branch chain amino acid)– galvenokārt sastāv no trīs aminoskābēm Valīns, Leucīns un Izoleucīns plus daži vitamīni vai enzīmi. Parasti atrodamas kapsulu formā vai šķidrā veidā speciālās ampulās. Fitnesa piekritējiem tas varētu būt aminoskābju produktu pamatu pamats. BCAA uzlabo organisma anaboliskos ( audus veidojošos ) procesus, palielina proteīna sintēzi muskuļos, uzlabo tādu hormonu kā testosterons sekrēciju un samazina kataboliskos ( audu noārdošos ) procesus. Lieliska piedeva cilvēkiem pastiprinātas diētas laikā.

Ieteicamā deva 6 – 10 gr. dienā, vēlams pusi 45 – 60 min. pirms un pusi 15 – 30 min. pēc slodzes.

Brīvas formas aminoskābes biežāk izplatītas kapsulu formā. Galvenā kapsulu formas priekšrocība ir tāda, ka tās ir ātras iedarbības. Parasti lieto pirms un pēc slodzes, apgādājot organismu ar plašu aminoskābju spektru, brīdī kad tās ir visnepieciešamākās. Viena kapsula satur apm. 1 - 2 gr. aminoskābju, kas padara ērtu aminoskābju dozēšanu atkarībā no indivīda vecuma, dzimuma un fiziskās slodzes līmeņa. Dienas deva parasti no 10 – 20 gr.

Divu un trīs saišu aminoskābes parasti tablešu formā. Tā kā tās organismā uzsūcas lēnāk, šīs aminoskābes ir lielisks uztura bagātinātājs cilvēkiem ar trūcīgu, nesabalansētu diētu vai veģetāriešiem. Kā arī sportistiem, lai uzturētu vienmērīgu, paaugstinātu aminoskābju līmeni asinīs visas dienas garumā, tādejādi patstāvīgi nodrošinot organismu ar aminoskābēm. Ieteicamā deva parasti no 10 – 20 gr. dienā sadalīta trīs līdz četrās uzņemšanas reizēs. Parasti tukšā dūšā pirms ēšanas vai pēc fiziskas slodzes.

Speciālas nozīmes aminoskābes ir aminoskābju komplekss tablešu, kapsulu vai likvīda formā, kas speciāli izstrādāts, lai veicinātu augšanas procesus organismā. Tā pamatā divu veidu aminoskābju Arginīna un Ornitīna īpaša kombinācija ar speciāliem vitamīniem, minerāliem un enzīmiem, lai maksimāli stimulētu hipofīzes darbību un uzlabotu muskuļu apgādi ar asinīm ( PUMP efekts). Parasti lieto 4 – 8 gr. pirms slodzes un 4 – 8 gr. neilgi pirms gulētiešanas.

Vēl viens ieteikums, nebaidieties no sportistiem domātiem uztura bagātinātājiem. Tie gan ir spēcīgāki pēc sastāva un lielāki pēc tablešu vai kapsulu apjoma, bet pārrēķinot cenu uz gramiem, vairumā gadījumu tie iznāk ekonomiski izdevīgāki nekā medicīnas iestādēs un tirgotavās piedāvātie. Piemēram piecas divgramīgas aminoskābju tabletes sportistiem nodrošina 10 gramus aminoskābju, bet cik tablešu vajadzēs apēst, ja tablete satur tikai 0,5 vai pat 0,2 gr. aminoskābju?

Galu galā, balstoties uz augstāk minēto informāciju, katram jāizdara savi secinājumi un spriedumi: kādas un cik daudz aminoskābes būtu nepieciešamas tieši jūsu dzīvesveidam un fiziskām aktivitātēm. Ja tomēr vēl īsti netiekat skaidrībā, „pasērfojiet” internetā, pakonsultējaties ar sporta dietologu, zinošu treneri vai uztura bagātinātāju izplatītāju, kura viedoklim un pieredzei uzticaties.

Māris Šveiduks